Kvalitet
I den statliga styrningen är verksamhetens kvalitet nära kopplad till övriga förvaltningspolitiska målsättningar som exempelvis effektivitet, innovation, tillit och rättssäkerhet. Här resonerar vi kring hur man kan förstå kvalitetsbegreppet och dess olika beståndsdelar i den kontexten. Vi beskriver också hur myndigheter kan se på kvalitet i olika sammanhang, samt hur man ka mäta och följa upp verksamhetens kvalitet. Vi tillhandahåller även ett metodstöd för rättslig kvalitetsuppföljning, inklusive mallar och exempel från myndigheter.
Kvalitetsdefinitioner utgår oftast från kundens behov. Uppdelning i beståndsdelar ger ytterligare insikter om kvalitet.
Vilka behov behöver myndigheter förhålla sig till? Är maximal eller tillräcklig kvalitet målet?
Att definiera kvalitet är svårt, men att mäta det är ännu svårare. Det betyder dock inte att vi ska låta bli.
Rättslig kvalitetsuppföljning är en metod för att följa upp och bedöma den rättsliga kvaliteten i verksamheten.